søndag 4. oktober 2009

This is India.






"This is India" er en setning som møter oss ofte. Hvis internett failer, drosjen kommer for sent, drosjen kommer ikke, hotellene ikke finner reservasjoner eller en random ku som sperrer veien. India bestemmer selv når hun vil sammarbeide.




I skrivende stund er det Søndag. Vi sitter nede i lobbyen for her er det internett.

-You have wireless internett her, sir?

-yes. in lobby.

-Not in the rooms?

-no. In lobby.



Lobbyen er et brunt opplegg på 30 kvm med laminat "marmor" på gulvet. keegt. Vi har vært uten internett i rundt en uke nå, så bollywood-såpeserien på lobby-tv'n blandes med skyping på høyt nivå fra et snes norske studenter. Siden jeg kom til India, for en uke siden-ish (på min 21 års dag) har vi tilbrakt tiden i Dehli, eller New Dehli om du vil. Dette er en stor og grå by. Mye rike mennesker, tusen ganger så mange fattige.









Trafikk-regelverket I Dehli henter inspirasjon fra jungelens lov. Det er ganske sykt å se på, og livsfarlig å være en del av. Blinklys og sidespeil er erstattet av et noe avansert tute-system.



-én tut: "Jeg ligger i nabofilen, vennligst ikke bytt fil før jeg er kjørt forbi. På forhånd takk"

-to tut: "Jeg ligger bak deg. Kunne tenke meg å passere egentlig. Men det er en dude i nabofilen.. so.. kunne kanskje du bytte fil, slik at jeg kunne overta din.. kanskje?? Hadde vært ålreit.

-tre++ /evnt holde inne-tut: Nå har det seg slik at jeg har dårlig tid.. skal rekke middag. Move!



Dette er et meget inviklet og komplisert system inderne takes great proud of. I tillegg er de fan av blek hud.
Dette resulterer (foreløpig, da tæningen snart kommer seg) at vi får en slags c-kjendis status. I motsetning til italienere, brasilianere og cubanere, lager ikke Inderne dyrelyder. Men om de kan stirre. Dette kan forsåvidt skyldes at vi skiller oss litt ut på klesfronten og.



I India er det meget viktig å skjule skuldre og knær(?). Hvorfor inderne finner sistnevnte, et litt slapt og pløsete knokkel-ledd spesielt tiltrekkende er og forblir uvisst. Men poenget er om disse eksponeres er du på tynn is. Og da er inderne glade i å ta bilder av deg. Ikke mens du er klar over det naturligvis. "snakke i handsfree"-mens-man-tar-bilde" er en spesielt poppulær vri.

1 kommentar:

  1. Kjære Silje - dette er gpdt skrevet. Det er vel OK at jeg tipser slekt og venner i Andeby om dette??? Mamma

    SvarSlett